Hög kompetens som möter höga krav kan vara mycket stimulerande men också skapa stress och anpassning som kan bli skadlig för såväl hälsan som prestationen i längden. Ambitiösa företag försöker möta dessa utmaningar med friskvårdsinsatser, teambuilding och rekreation, inslag som ligger precis utanför själva arbetsuppgifterna. Det är inte säkert att det räcker. En aktiv HR-avdelning och tillgång till företagshälsovård är andra möjligheter att hantera och åtgärda begynnande ohälsa.
Gemenskap odlas och förstärks också via digitala möten, interna chatt-forum, delaktighet och transparens men den kan även upplevas som krävande och begränsande beroende på personlighet och läggning. Dessutom kan det vara utmanande att ständigt och jämt behöva redogöra för distansarbetets innehåll och progress, eller att ge och få glada tillrop från välmenande och kreativa kollegor och chefer.
Den stress som man tidigare talade om och som TCO gjorde ett omfattande material om på 90-talet kallat ”Stoppa Stressen” kan inte sägas vara varken borta eller botad, snarare har den tilltagit och fått allt fler möjligheter att gripa efter våra sinnen via såväl privata kanaler som sociala medier och nya professionella kommunikativa krav.
Hur påverkas individen i detta hav av kommunikation, motsägelsefulla krav och utbyte av information där interaktionen ständigt hotar att avbryta det egna arbetsflödet och planeringen? Sanningen är att vi påverkas helt olika, en del stimuleras medan andra blir överväldigade och drar sig undan eller hämmas och anpassar sig utåt men lider i tysthet.
De djupast liggande, verkliga behoven kan vara svåra att fånga upp via traditionella metoder inom HR och management. Det kan t.o.m. vara så att de är dolda för den enskilde p.g.a. strävan och ambition att leverera och vara skapande i arbetet.
Genom att anlita en extern profession som är särkilt inriktad på mänskliga behov och kommunikation kan man fånga upp potentiella risker innan de blir akuta och visar sig som sjukdom eller oförmåga. En sådan yttre säkerhetsventil kan återställa balansen hos medarbetarna så att de hittar det optimalt möjliga, istället för det maximalt önskvärda, det som inte kommer att vara hållbart över tid.
Denna balans gör att individen stannar kvar, utvecklas och mår bra i arbetet och trivs med livet i stort.